Gå direkt till innehåll
Fredrika Bernhold, Annie Hansson Berg och Tilda Rosvall kom under hackathonet på en app som hjälper till att upptäcka psykisk ohälsa i ett tidigt skede.
Fredrika Bernhold, Annie Hansson Berg och Tilda Rosvall kom under hackathonet på en app som hjälper till att upptäcka psykisk ohälsa i ett tidigt skede.

Nyhet -

TIS-trio från Helsingborg vann internationellt hackathon

Då ett internationellt hackathon ägde rum i Helsingborg deltog och briljerade Thoren Innovation School-trion Tilda Rosvall, Annie Hansson Berg och Fredrika Bernhold. När röken hade lagt sig stod det klart att tjejerna kammat hem ett av de två priserna som delades ut.


Tilda Rosvall, Annie Hansson Berg och Fredrika Bernhold går tredje året på Innovation Program vid Thoren Innovation School Helsingborg. Nyligen deltog trion i ett hackathon med temat hur skolgång och undervisning borde bedrivas och utvecklas för att lämpa sig för 2000-talet – ett innovativt tema perfekt för elever på innovationsgymnasiet, med andra ord.

Ett hackathon är ett evenemang där människor samlas för att med gemensamma krafter komma på lösningar på olika problem.

I hackathonet deltog elever i åldrarna 13–19 år från Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Förenade Arabemiraten, Indien och Thailand. Under dagen hade ungdomarna sessioner med olika fokus där de försökte hitta på en så bra lösning som möjligt på hackathonets frågeställning. När eventet avslutades fick Annie, Tilda och Fredrika ta emot ett av de två priser som delades ut tack vare deras innovativa idé.

– Vår slutgiltiga lösning som vi sedan vann med var att vi insåg att den psykiska hälsan i koppling till skolan var extremt dålig. Vår lösning, som vi senare gjorde vårt gymnasiearbete kring, var en app/funktion där ungdomar svarar på tre korta frågor för att kunna upptäcka psykisk ohälsa i ett tidigt skede, berättar tjejerna som säger sig ha blivit väl förberedda för tillfällen såsom hackathon på Thoren Innovation School:

– TIS har förberett oss genom idégenereringsprocesser som vi har lärt oss att tillämpa i samband med entreprenörskapskursen.

Thoren Innovation School arbetar nämligen med projekt där eleverna får ta del av problem och utmaningar och med hjälp av idégenerering komma fram till lösningar. Detta är ett arbetssätt som framgångsrika företag använder världen över. Processen hjälper eleverna utveckla nya och kreativa idéer och även förverkliga dessa.

Hur var det att delta i ett internationellt evenemang med deltagare från så många olika länder?

– Det var väldigt kul att det var internationellt då man fick ta del av en massa olika förbättringar utifrån olika skolsystem. Vi alla hade olika lösningar då vi alla hade olika förutsättningar. 

Det var Thoren Innovation Schools tekniska fokus och unika utbildningar som gjorde att Annie, Tilda och Fredrika sökte sig till skolan när de stod inför gymnasievalet häromåret.

– Vi är i grunden intresserade av teknik och de inriktningar som skolan erbjuder. Att Thoren Innovation School även erbjöd entreprenörskap som kurs intresserade mig personligen, säger Annie Hansson Berg.

Vad är det viktigaste ni lärt er på Thoren Innovation School?

– Att som kvinna fortsätta kämpa och stå upp för sig själv i den mansdominerande teknikbranschen. Samhället är långt ifrån jämställt.

TEXT: Jesper Råtts

Ämnen

Kategorier

Regioner

Presskontakt

Tomas Ruuth

Tomas Ruuth

Kommunikationsstrateg 070-310 53 55

Mod, Kraft och Passion

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 2 000 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, grundskolor och vuxenutbildning från Kiruna i norr till Malmö i söder.