Gå direkt till innehåll
Josefin Dahlberg
Josefin Dahlberg

Nyhet -

Framtidsjobben: vad gör en influencer?

Om 20 år beräknas många av dagens yrken att ha försvunnit – uppemot 50 % kan försvinna, menar en del forskare. De kommer helt enkelt inte längre att behövas när tekniken och samhället utvecklas. Det kan låta oroväckande, men det behöver inte vara något dåligt. När gamla yrken försvinner ersätts de med nya yrken: med framtidsjobb, som de brukar kallas.

I vår artikelserie går vi igenom olika framtidsjobb och hur det är att jobba med dem. Inom kort kommer du att kunna läsa om fler yrken med goda framtidsutsikter.

Så vad är ett framtidsjobb?

Framtidsjobb kan vara yrken där det i framtiden beräknas vara brist på arbetskraft och där det därför kommer att vara lätt att få anställning. Exempel på sådana yrken är systemutvecklare och svetsare.

Det kan också vara yrken och branscher som kan komma att ta en större plats när andra försvinner. Så länge AI (Artificiell intelligens) eller ny teknik inte kan ersätta en människa i en yrkesroll – till exempel om det krävs social kompetens, konstnärlighet eller kreativitet – kan yrket fortsätta utvecklas i framtiden. Ett exempel på ett yrke som kan komma att utvecklas med ny teknik och som kräver kreativitet och fingertoppskänsla är influencer.

Vad gör en influencer?

En influencer skapar content till digitala plattformar i form av text, film och bild som ska engagera och väcka känslor hos mottagaren. Som influencer har du även en nära kontakt med dina läsare, svarar på kommentarer och mail och har hand om samarbeten. Du som person blir en ”produkt” och du måste därför kunna marknadsföra dig själv och vara villig att släppa in främlingar på djupet.

Många tror kanske att influencers bara tar selfies, men det ingår mycket mer än det i yrket. Influencers gör ofta flera kreativa saker samtidigt – de kan till exempel vara egenföretagare, författare och föreläsare samtidigt som de bloggar och har en YouTubekanal. En influencer är helt enkelt någon som influerar andra på många olika sätt och det ligger ofta ett hårt arbete bakom framgången.

En del förutspår att vi snart kommer börja följa robotar på Instagram istället för riktiga människor, men även då måste en människa stå för kreativiteten och kunna skapa en passande robotpersonlighet. Kanske blir robotpersonlighetsdesigner snart ett vanligt yrke?

Hur är det att arbeta som influencer? Vi har pratat med Josefin Dahlberg som förutom en blogg har en YouTubekanal, en Facebookgrupp med över 6000 medlemmar, två poddar, två publicerade böcker och det egna företaget Oh La Moon.

Vad är det bästa med att arbeta som influencer?

– Att jag får jobba med det jag brinner för – inspirera andra till att ta makten över sina liv och må bra. Och att jag är i fri i mitt sätt att jobba, jag kan lägga upp mitt jobb hur jag vill.

Hur hittar du inspiration?

– Genom att läsa, lyssna på podcasts, träffa nya människor och uppleva nya saker. Jag delar med mig av mina erfarenheter, vad som fått mig att må bättre i hopp om att andra ska uppleva samma sak.

Hur tror du att influenceryrket kommer att utvecklas i framtiden?

– Jag tror att fler och fler influencers kommer skapa sina egna varumärken (vilket många redan gör), att jobba med sig själv som varumärke är otroligt roligt men också slitigt. Jag tror att man i längden kommer behöva andra ben att stå på också, som ett eget varumärke som inte är beroende av att du som influencer måste dela med dig av ditt personliga liv varje dag.

Ämnen

Kategorier

Presskontakt

Ivana Lipovac

Ivana Lipovac

Presskontakt Pressansvarig 010-33 10 838

Mod, Kraft och Passion

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 2 000 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, grundskolor och vuxenutbildning från Kiruna i norr till Malmö i söder.